"Sesungguhnya orang-orang yg beriman itu adalah mereka yg apabila disebut Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kpd mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka kerananya dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."(AlAnfaal: 2)

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jom ingat Asma Allah


Halwa Telinga

Ya Allah Terimalah taubat hambaMU  

Posted by: aini-mawaddah


Bismillah

Alhamdulillah, di malam yg hening ini, walaupun kepenatan balik dari attachment tdi, saye msih dberi pluang untuk berkongsi apa yg saye bace hari ini.Terasa rugi lak if ape yg dibace ini tidak dikongsi kat cni. Sebenarnya untuk mnmbahkan pemahaman dan seterusnya untuk djadikan kesedaran untuk diri yg kerdil ini..yg bnyk lgi kelemahan..Ya Allah,bantulah hambaMu ini melawan segala kelemahan.. Tuntunilah aku ke jalanMu..Smasa kat Pharmacy tdi x sempat pn nk bukak buku yg dbawe..Buku "kerana Dunia ini Tak Abadi"..ramai customer yg dtg..so x smpat nk bkak pn..Alhamdulillah, smpai je kat umah, trus tgn ini mmbuka page 61 dan hati ini terase terberkas sekali dengan isi kandungannya..Mari kite same2 hayati n smoga saye dan sahabat2 semua dapat manfaat darinya..InsyaAllah..


Anas ibn Malik radhiyallahu'anhu pernah mengatakan : Saya pernah mendengarkan Rasulullah (s.a.w) bersabda: "Allah Ta'ala berfirman: ' Wahai anak Adam! Sesungguhnya tidaklah engkau berdoa dan berharap pada-Ku dengan kondisi apapun engkau, maka Aku tidak pernah memperdulikannya.Wahai anak Adam!Andai dosa dosamu mencapai puncak langit, lalu engkau memohon ampun kepada-Ku, niscaya Aku akn mengampunimu. Wahai anak Adam! Sesungguhnya jika engkau datang kepada-Ku dengan dosa sepenuh bumi, lalu engkau menemui-Ku tanpa menyekutukan-Ku dngan apapun, nescaya Aku akn memberikanmu ampunan sepenuh bumi." Sesungguhnya pintu-pintu syurga itu semuanya tertutup hingga hari kebangkitan, kecuali satu pintu.Pintu taubat. Pintu syurga ini akan terus terbuka bagi org2 yg bertaubat, siang dan malam, bila pun mereka ingin nertaubat, kembali dan mninggalkn apa yg selama ini seharusnya tidak mereka lakukan....Bahkan lebih dari itu, Rabb kita yg Maha mulia itu turun di setiap malam pada sepertiga akhir malam untuk menyeru hamba-hambaNya.." Apakah ada yg bertaubat? Apakah ada yg memohon ampun?" Cukuplah menjadi sebuah kehormatan dan kemuliaan bgi org2 yg bertaubat bahwa Allah Ta'Ala mengistimewakan mereka dengan kecintaan-Nya pada mereka. " Sesungguhnya Allah mencintai org2 yg bertaubat dan mencintai org2 yg bersuci." (al-Baqarah:222) Allah Ta'ala juga menyatakan tentang hamba-hambaNya yg melakukan kemaksiatan: "Maka tidakkah mereka bertaubat kepada Allah dan memohon ampun pada-Nya? Dan Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang. " (al-Ma'idah:74)


Duhai sahabat sahabat sekalian, cuba kita renungi balik ...betapa besarnya kurnia Allah kepada mereka yg bertaubat...Betapa luas sekali rahmatNya untuk hambaNya..
Tetapi sayang sekali, apa yg berlaku di kalangan masyarakat kite sekarang? Di kalangan pemuda pemudi skang? Even budak skolah n plajar skolah menengah sekalipun..Pelbagai kes dan keruntuhan akhlak yg berlaku.. Setiap hari di kaca televisyen dan akhbar, bermacam macam kes kite dapat bace...Kes buang bayi, perkosa anak, bunuh , ragut, placur n so on...Adakah ini caranya kite sebagai hamba yg hnye merempat kat dunia ini mnunjukkan tanda syukur kita kpd Pencipta yg Maha Agung di atas segala kurniaan dan rahmat utk sepanjang kehidupan kita..Dengan anggota badan yg cukup sempurna, nikmat sihat, nikmat mase, dan plg berharga adalah nikmat Islam dan iman..adakah ini caranye kite untuk mmbalas atau sbg penghargaan kite kpada Allah? Bgaimana kita nti untuk berhadapan dgn Allah di akhirat nanti?Apakah bekalan kita kat dunia yg abadi nanti?MasyaAllah..Tidakkah kite semua thu betapa peritnya nanti khidupan kat sane jika kite msih bergelumang dgn dosa.? Cuba bygkan ..kat dunia ini pn pabila waktu dah panas terik, kite dah tak thn panas..Nanti kt akhirat, matahari yg hnye sejengkal ngan kepala..

Ayuhlah muslimin dan muslimat, Kita menjahit kembali sejadah iman kite.kite muhasabah blik apa yg kite dah lakukan sepanjang umur kita ini..Adakah kita yakin kita akn dimasukkan ke syurga dengan amalan yg sedikit cuma? Samelah kita bertaubat memohon ampun pda Yang Maha Kuasa..Bertekad utk berubah ke arah yg lbih baik..Akhlaqul kareemah..Same2 mjadi golongan yg ditarbiyah dan mentarbiyah. Sekiranya waktu mlm ita, kita bnyk hbiskn dengan tidur ataupn menonton Tv, apa salahnya jika bermula dari skarang kite mula mlatih diri untuk bngun Qiyam dan tahajjud..Dating dgn Yang Maha Kuasa di kala org ln sedang asyik dibuai mimpi..Subhanallah..memang indah saat saat itu..Luahlah segala isi hati dan kemahuanmu..pohonlah beribu keampunan..Allah amat menyayangi hambaNya yg merindui untuk berjumpa dengan Nya..Ya Allah..terimalah taubat kami..Bantulah kami menhhadapi segala mihnah dan tribulasi di dunia ini.. Maka kami berharap,wahai Tuhan yg menciptakan kami... Kurniakan kepada kami rahmat-Mu, Kami memohon dengan rahmat-Mu, wahai Dzat yg pling mengasihi, jagalah kami dri berbagai cubaan dan fitnah..

This entry was posted on 7:24 AM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment

Know your medicine

Detik yg kian Berlalu