"Sesungguhnya orang-orang yg beriman itu adalah mereka yg apabila disebut Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kpd mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka kerananya dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."(AlAnfaal: 2)

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jom ingat Asma Allah


Halwa Telinga

No love before marriage is permitted  

Posted by: aini-mawaddah

Bismillah
Kisah ini tiada kaitan dengan sesiapa.. Ini sebagai kisah untuk dijadikan panduan kepada ikhwah dan akhawat seperjuangan. .juz sebagai renungan dan marilah kita same2 muhasabah balik diri kita.

Saya sama seperti orang lain, punya keinginan untuk menyayangi dan disayangi. Walaubagaimanapun, tidak mudah bagi saya untuk jatuhhati pada seorang wanita. Saya tidak mencariseorang wanita untuk dijadikan kekasih, tetapisaya mencari seorang teman pendamping hidupsaya hingga ke akhir hayat saya. Seorang yangboleh mengingatkan saya kiranya saya terlupa danyang paling penting wanita yang amat sayapercayai untuk mendidik anak-anak saya kelakdan generasi yang akan lahir daripada keluargakami nanti.


Untuk itu, sejak di bangku sekolah lagisaya telah letakkan beberapa syarat bagi seorangwanita untuk hadir dalam hidup saya dan dialahorangnya.Dalam masa beberapa bulan saya belajar disebuah pusat pengajian tinggi di Petaling Jaya,banyak perkara yang telah saya pelajari. Yangpaling penting buat saya ialah, bagaimana sayamula mengenali wanita-wanita dalam hidup sayakerana saya sejak dari sekolah rendah belumpernah bergaul secara langsung dengan seorangwanita pun dan saya amat peka terhadap laranganpergaulan antara lelaki dan wanita kerana sayabersekolah di sebuah sekolah menengah agamalelaki berasrama penuh.Lantaran itu, saya tidakpernah punya hati untuk memberi cinta ataumenerima cinta walaupun peluang itu hadirbeberapa kali.

Saya mula mengenali si dia apabila kami sama-sama terpilih untuk mengendalikan sebuahorganisasi penting di tempat kami belajar.Ditakdirkan Allah swt, dia menjadi pembantu saya.Dari situlah perkenalan kami bermula. Dia sepertiyang telah saya ceritakan,bertudung labuh dansentiasa mengambil berat tentang auratnyaterutama stokin kaki dan tangannya. Itulah perkarapertama yang membuatkan saya tertarik padanya.Dia amat berhati-hati dalam mengatur bibirbicaranya, bersopan-santun dalam mengaturlangkahnya, wajah yang sentiasa berseri denganiman dan senyuman, dan tidak pernah ke mana-mana tanpa berteman. Suaranya amat sukarkedengaran dalam mesyuarat kerana dia hanyabersuara ketika suaranya diperlukan dan tidaksebelum itu. Saya melihat dia sebagai seorangmukminah solehah yang amat menjagaperibadinya dan maruah dirinya. Saya tidak pernahbercakap-cakap dengannya kecuali dia punyateman disisi dan atas urusan rasmi tanpadipanjang-panjangkan. Saya seorang yang amatkuat bersembang dan sentiasa punya modal untukberbual-bual seperti kata teman saya, tetapidengan dia saya menjadi amat pemalu dan amatmenjaga.

Bagi saya, itulah wajah sebenar seorangwanita solehah. Dia mampu mengingatkan oranglain dengan hanya menjadi dirinya, tanpa perluberkata-kata walaupun sepatah.Pada hari terakhir saya di sana, saya punyatugas terakhir yang perlu saya selesaikan sebelumsaya melepaskan posisi saya dan semua itumelibatkan dia.Sebaik sahaja semua kerja yang terbengkalai itusiap, saya mengambil peluang untuk berbual-bualdeangan dia. Saya bertanya perihal keluarga danapa yang dia rasa bertugas di samping saya untukwaktu yang amat sekejapitu. Alhamdulillah dia memberikan respon yangbaik dan dari situlah saya mengenali dengan lebihdalam siapa sebenarnya pembantu saya ini.Namun, apa yang memang boleh saya nampakdengan jelas, dia amat pemalu dan dia amatkekok semasa bercakap dengan saya.

Selepas itubarulah saya tahu, sayalah lelaki pertama yangpernah berbual-bual dengan dia bukan atas urusanrasmi sebegitu. Di situlah saya mula menyimpanperasaan, tapi tidak pernah saya zahirkansehinggalah saya berada jauh beribu batudaripadanya.Semasa saya berada di Jordan, sayamenghubunginya kembali dan menyatakan hasratsaya secara halus agar dia tidak terkejut.Alhamdulillah, dia menerima dengan baik danhubungan kami berjalan lancar selama empatbulan sebelum saya balik bercuti ke Malaysia.Kadang-kadang saya terlalai dalam menjagahubungan kami dan dialah yang mengingatkan.Dialah yang meminta agar kami menghadkanmesej-mesej kami agar tidak terlalu kerap. Semuaitu menguatkan hubungan kami dan bagi sayadialah teman hidup yang sempurna buat saya.Walau bagaimanapun, sewaktu saya pulang keMalaysia bulan lepas, ummi dapat menghiduperhubungan kami.Saya tahu ummi tidak berapasuka anak-anaknya bercinta tetapi saya tidakpernah menjangka ummi akan menghalangnya.

Tetapi perhitungan saya silap, amat silap.Buat pertama kali, adik perempuan sayamemberitahu ummi sudah tahu perihal saya danummi tidak suka. Saya tidak pernahmenganggapnya sesuatu yang serioussehinggalah ummi bercakap secara peribadidengan saya pada suatu hari. Saya masih ingatlagi kata-kata ummi yang buat saya tak mampumembalas walau sepatah."I haven't found any entry in Islam that permitwhat you are doing right now. I haven't heard fromanyone that love before marriage is permitted. But Iknow there's no relationship between male andfemale except for what is very important and officialbetween them.So, may I know what kind ofrelationship you are having now and I want to hearit from your mouth thatit is legal in what you have been learning untilnow.""Not a single phrase, nor a word.""My sweetheart, if you want to build a family, afaithful o-ne, you can never build it o-n what Allahhas stated as wrong and proven false by the wayRasulullah has taught us. A happy and blessedfamily come from Allah, and you don't even haveanything to defend it as blessed if the first stepyou make is by stepping into what He hasprohibited. You can't have a happy family if Allahdoesn't help you so, and you must know in everyfamily that stands until their dying day, they haveAllah o-n their side. You can't expect Him to helpyou if you did the wrong step from the verybeginning.

"Saya tiada kata untuk membalas keranasemuanya benar. Saya tahu kebenaran itu sudahlama dulu, tetapi saya tak mampu untuk melawankehendak nafsu saya sendiri. Saya akui, sayatertipu dengan apa yang dipanggil Cinta tak pernahmembawa kita ke mana, andai cinta itu bukandalam lingkungan yang Allah redha. Tiada cintayang Allah benarkan kecuali selepas taliperkahwinan mengikatnya. Itulah apa yang telahsaya pelajari lama dahulu dan dari semua kitabFiqh yang saya baca, tiada satu pun yangmenghalalkannya. Saya tahu kebenaran ini sudahlama dahulu, tetapi saya tidak kuat untukmenegakkannya. Saya tidak mampumenundukkan kemahuan hati saya. Dan kata-kataummi memberikan saya kekuatan untuk bangkitdari kesilapan saya selama ini.Ummi berkata:"It's not me who want you to make a decision likethis, but Allah tells you so."Saya percaya, itulah yang terbaik buat saya dandia. Dengan kekuatan itulah saya terangkankepadanya, dan alhamdulillah dia faham. Amatfaham. Walaupun air matanya seakan air sungaiyang tidak berhenti mengalir, tetapi dia tahu itulahyang terbaik buat kami. Dia meminta maaf kepadaummi kerana menjalinkan hubungan yang tidaksah dengan saya, tetapi ummi memberi syarat,janganlah bimbang. Andai ada jodoh kamu berdua,insyaAllah, Dia akan temukan kamu dalamkeadaan yang jauh lebih baik dari sekarang.Hidup saya sekarang lebih tenang kerana tiadaapa yang menggusarkan hati saya lagi. Hidupsaya lebih bercakap kembali tentang agama sayadengan lebih bebas tanpa dihantui oleh perasaanberdosa.

Bagi saya, dan dia, inilah saat untuk kamimuhasabah kembali diri kami dan kami betulkankembali segala kesilapan yang telah kami buat.Inilah saat untuk kami menjadi seorang ibu danayah yang berakhlak mulia dan berperibadi tinggi.Inilah masanya kami insafi kembali keterlanjurankami dahulu dan memohon moga-moga Allah sudimemaafkan kami.Sesungguhnya Ya Allah, aku insan yang sangatlemah. Aku tidak mampu melawan godaan syatianyang tidak pernah jemu, juga hambatan nafsuyang tidak pernah lesu. Ampunilah aku.Walau bagaimanapun, perpisahan ini hanyauntuk sementara. Saya telah berjanji dengan dirisaya sendiri, dialah yang akan menjadi temanhidup saya nanti. Sesungguhnya pencarian sayauntuk seorang calon isteri telah berakhir. Insanseperti dia hanya satu dalam seribu. Manamungkin saya melepaskan apa yang amatberharga yang pernah hadir dalam hidup saya.InsyaAllah, sekiranya Allah swt panjangkan umur,sebaik sahaja saya tamatkan pengajian saya disini, saya akan kembali ke Malaysia danmelamarnya untuk menjadi permasuri di hati saya.InsyaAllah, saya akan setia menunggu saat itu,dan saya berusaha sedaya-upaya saya untukmengekalkan kesetiaaan saya."Sekiranya kita telah bertemu dengan seoranginsan yang amat mulia sebagai teman hidup kita,janganlah lepaskannya kerana kita tidak tahubilakah pula kita akan bertemu deangan insanyang seumpamanya."Siapakah lagi dalam dunia ini yang menjaga adabberjalan antara lelaki dan perempuan sebagaimanayang ditunjukkan oleh Nabi Musa a.s dan puteriNabi Syaaib a.s beribu-ribu tahun dahulu?

Begitulah sahabat2, ikhwah dan akhawat yangdirahmati Allah sekalian, ambillah iktibar danpengajaran dari kisah ini. Sama2 kita muhasabahbalik diri kita, bagi yang ada couple, temanistimewa, boyfriend,girlfriend, makwe, pakwe,awek, balak, date, dan yang semaksuddengannya, ingatlah, cinta yang korang bina tu takdiredhai oleh Allah. Bahkan hubungan korang tuadalah haram dan hanya menambahkan dosa.Keluarga yang bahagia dan diredhai takkan terbinadari jalan yang haram, renungkanlah....Persahabatan tak pernah putus kerna diikat talikeimanan, diri tak pernah keseorangan kernadiikat dgn rabitah hati, perjuangan tak pernahselesai hingga kita ke jannah Allah. Salamukhuwah, semanis perjuangan.Wassalam...---caRiLah reDHa-Nya daLam seTiap LaKu---sekian saje mungkin inilah yg dikatakan hidup mati jodoh pertemuan di tangan Allah

This entry was posted on 5:51 AM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment

Know your medicine

Detik yg kian Berlalu