"Sesungguhnya orang-orang yg beriman itu adalah mereka yg apabila disebut Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kpd mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka kerananya dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."(AlAnfaal: 2)

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jom ingat Asma Allah


Halwa Telinga

sungguh dirimu begitu istimewa  

Posted by: aini-mawaddah

Bismillah... Salam kpd para sahabat yg dirahmati Allah..Semoga kita semua sentiasa tergolong dalam glongan yg sentiasa memperbaharui iman dan tidak pnah jemu mmbuktikan cinta kita pd Yang Esa..InsyaAllah..Lafaz setinggi kesyukuran kepada Allah kerana msih dikurniakan nikmat sihat dan lapang kepada diri ana utk ana mencoret bingkisan hati di teratak buruk ini..kepenatan,kecapekan dan kesibukan mmg melanda diri ana tatkala ini...Ya Allah permudahkanlah segala urusanku.. Pagi semalam...seperti biasa ana dtugaskan utk menjaga kaunter pmbayaran kat depan..pd masa itu jam menunjukkan pkul 9.15 pgi. waktu itu merupakan waktu rehat untuk kanak2 istimewa di sekolah itu..disebabkan ada seorg pekerja tidak sihat, dan tiada org di tempat kaunter nasi, so aku berdiri kat ctu sat..Sedang2 memerhatikan gelagat kanak2 itu, tibe2 kdengaran suara ;;;"Kak, nk nasi ayam pistol satu"..tergamam dibuatnya..aku dgn segera mnjawab nasi ayam pistol takde dik..smalam polis dah ambik..ayam ln ade..actually time tu aku dah nk tergelak dgn telatah budak itu..sgt comel dan mencuit hati..wlaupun dirinya tidak sesempurna org ln, ttpi bgi diriku dirinya sangat istimewa..selepas mmbayar duit, dia trus blalu ke meja makan untuk mnikmati nasi yg dbelinya wlaupun hajatnya untuk makan ayam pistol tak kesampaian..hehe.. knape ea ana menceritakan pengalaman ini kat cni?ana pn tak thu actually.. tetapi memang time itu sewaktu memerhatikan gelagat kanak2 itu, tibe2 terlintas di fikiran..malam ini nk posting kat blog la..so inilah sebabnya.. Sebenarnya, saje je ana membuat coretan ini..ana ingin membuktikan kehebatan ciptaan Allah..setiap manusia ada klebihannya..even mcm kanak2 tdi, secara fizikalnya dia adalah kanak2 istimewa tidak sesempurna org ln, tetapi dia dikurniakan fikiran yg kreatif..dia boleh mmbayangkan ayam sayap itu berbentuk pistol..bgus kn imaginasinya..ana sndiri pn sebelum ini tak terfikir pn ia mcm pistol..hehe.. Ana sebenarnya amat sukakan budak2 n kanak2..hidup ana terasa indah sekali stiap saat bersama mereka..segala masalah akan hilang setiap kali bermain dgn mereka..trima ksih yer adik2 akak yg tersayang yg berjaya mnggembirakan hati akak...kdg2 terasa ingin menjadi seperti mereka..hati mereka msih bersih..bersih dri segalanya..bersih dri sifat mazmumah..bersih dri segala yg boleh memberi titik2 hitam pd hati..adik, diri adik cukup istimewa..

Camane ea kita nk pastikan hati kita sentiasa bersih dan bebas dri segala yg boleh membawa perkara maksiat? Pnah beberapa kali terbaca dalam buku..pkara yg kita kena pastikan kita senang bangun malam terutamanya bgi pencinta untuk berjumpa kekasihNya di saat org ln sedang terlena dgn mimpi2 indah ialah salah satunya kita kna pstikan kita bersih dri pkara maksiat di siang harinya agar dosa ini tidak menjadi halangan kepada kita..so bgaimana nk menjaga hati kita?tak boleh disangkal lgi, dengan khidupan dunia skang..hati kita sentiasa dibolak balik..iman kita sentiasa berubah levelnya..diri ana sendiri juga..astaghfirullah..sungguh senang hati ini terpedaya dengan hasutan musuh kita..mesti pd saat kita lalai dan lagha, musuh kita itu sedang bersorak kerana berjaya memperdayakan kita..sedangkan kita terpaksa menanggung kat akhirat nanti..nauzubillah..untuk menjaga hati kita, first kita kna cari hati kita.. cba kita tanyakan pd diri adakah skang kita msih mempunyai hati?

Imam Abu Hamid Al- Ghazali berkata, "Carilah hatimu di tiga tempat: Pertama,ketika membaca Al- Quran;Kedua, ketika solat; Dan ketiga ketika mengingat kematian.Jika di tiga tempat tersebut engkau menemukan hatimu, maka mohonlah kepada Allah untuk memberimu hati, sebab engkau tidak sedang mempunyainya."
Sahabatku, panjatkanlah setinggi kesyukuran jika kamu menemukan hati anda di tiga kesempatan tersebut ..Apakah perasaan yg mengalir di jiwa anda skang? Tentu sekali merasa nikmat bahagia..Bukankah demikian?? ini kerana kita msih berusaha untuk memperbaik hati kita..bukan setiap org diberikan kesempatan ini..ayuh sahabat sekalian..renovate hati kita..cari hati kita yg sebenarnya..

Knapa terdiam? Apakah sahabat sekalian sedang mencari sebuah hati? Ingatlah sahabat..jangan sesekali berputus asa ..pintu taubat msih terbuka luas untuk kita..dan tidak pnah tertutup untuk hamba yg dhaif seperti kita..semoga ibadah kita tergolong dalam "Ibadah VIP"..apa maksudnya Ibadah VIP ini ea..Istilah ini juga ana jumpa dalam buku karangan Amru khalid, di dalam catatannya berjudul " Ibadah Sepenuh Hati"..yg dimaksudkan ibadah VIP ialah ibadah luar biasa..Di saat org ln bersukaria, kita berdukacita , menangisi dosa kita, di saat org ln dibuai mimpi, kita menangis tersesu sedan bjumpa dgn kekasih kita (solat malam), di saat org ln menonton tv dan membaca buku hiburan, kita tidak berpisah dengan Al- Quran, di saat org ln menyanyikan lagu feveret mereka, kita terkumat kamit melafazkan zikrullah..Tidakkah hanya glongan istimewa saje yg bisa merasai nikmat indah ini..Btul2 istimwa.. Tidakkah benar sahabatku?


Cubalah anda perhatikan dengan saksama..Berapakah org yg tekun solat malam? Berapakah org yg mengerjakannya? di jalan, di tempat tinggal,dan di kotanya?
sekiranya kita tergolong dalam ibadah VIP tidakkah Alla akan redha terhadap kita? Tidakkah Allah mencintai kita? Subhanallah..sungguh luas pintu rahmat utk kita..

Allah (s.w.t) telah berfirman dalam sebuah Hadith Qudsi: " Dan hamba-KU tidak akan berhenti mendekatkan diri pada-Ku dengan amalan amalan sunnah sehingga Aku mencintainya. Jika Aku telah mencintainya, Aku pn akan menjadi pendengarannya yg dgn itu ia mendengar, dan menjadi penglihatannya dengannya ia melihat, dan menjadi tangannya dengan itu ia menyentuh, serta menjadi kakinya yg dengan itu ia berjalan.Kemudian jika ia meminta kepada-Ku, Aku pasti akan memberinya ." (H.R. Imam Ahmad) Di saat bersama Allah, tiada apa yg dapat menggusarkan hati kita..Yakinlah dengan janji Allah utk hamba yg berusaha mendapatkan cintaNYa. Tiada kenikmatan di dunia kcuali dengan rintihan malam..Kibarkan bendera keistimewaan "Lihatlah! Ini aku berdiri di-hadapanMu, Rabbi, di saat saat org tgh terlelap.Bantulah aku , Ya Allah untuk dapat berbuat kepada-Mu sebagaimana mestinya, juga utk slalu mengingat dan mensyukuri -Mu serta sentiasa beribadah dengan baik kepada-Mu." Terimalah ibadah hambaMU..tuntunilah kami menggapai redhaMU..tempatkan kami di JannatunnaimMU.... wallahua'lam.. sehingga ketemu lgi.. salam perjuangan

This entry was posted on 11:10 AM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment

Know your medicine

Detik yg kian Berlalu