"Sesungguhnya orang-orang yg beriman itu adalah mereka yg apabila disebut Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kpd mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka kerananya dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."(AlAnfaal: 2)

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jom ingat Asma Allah


Halwa Telinga

Iman yg goyah perlu direnovate!!  

Posted by: aini-mawaddah



Bismillah walhamdulillah..
setelah beberapa hari raye, barulah sempat diri ini menjengah di sini sekejap..trima kasih yg tak terhingga kepada kak wani dan sarah yg sudi singgah ke teratak ini..hehe..syukran jazilan...rindu juga kat k.wani n sarah..rindu sgt2...:)...

beberapa hari yg lepas, sempat abah membawa kami sekeluarga menziarahi pusara adikku, mak cik dan pak cik di kampung...sudah agak lama kami sekeluarga tidak menziarahi pusara mereka ..alhamdulillah sekali lgi di hari lebaran sempat kami menziarahi pusara mereka..

Tidak dpt dinafikan, perasaan sebak masih tidak hilang apabila mengenangkan pemergian mereka..namun setiap yg bernyawa pasti akan kembali ..Pergi tak kan kembali...begitu juga diriku? terlintas sekejap di fikiran...jika skang ni Allah menarik nyawaku, adakah aku sudah betul2 bersedia untuk bertemu denganNYA..Jawapan aku ...tidak..tidak..tidak..masih bnyk lgi dosaku Ya Allah..masih sdikit amalanku...diriku bgitu kerdil...kdg2 diri ini terasa cemburu kpd insan yg kuat beribadat pd Allah,,hati mereka tidak putus2 mangalunkan zikrullah...pergantungan mereka hanyalah pd Allah..

semasa di pusara mereka, adikku yg bongsu sempat berceloteh.."mama, best la amir ( adikku yg meninggal mase umurnya tak sampai 2 bulan) boleh masuk syurga..mama juz tersenyum pada masa itu..aku yg berada di sebelah mama trut tersenyum dan menjawab pada adikku" hmm..tu la best kn...adik kalau nk msuk syurga knalah solat..jgn ponteng solat..kna baca quran...puasa.."adikku tersipu malu..inilah kelaziman diriku utk mengngatkan adikku yg masih bersekolah di tahun 4..kewajipan aku sbg kakak...

Berbalik pula cerita tadi, ak sbnrnya tertarik dgn kate2 adikku..walaupun usianya baru mencecah 10 thun, tpi dia sudah mempunyai cita2 untuk msuk syurga...bagus kn??adakah dia thu keadaan syurga??subhanallah...

jika dilihat pula keadaan masyarakat skarang, aku tertanya tanya adakah mereka pernah mengiimpikan syurga? pernahkah mereka terfikir tentang cinta Allah? jika mereka pernah mengiimpikannnya adakah begininya keadaan masyarakat kite skang? BGINIKAH?

Hati kini semakin remuk apabila melihat pasangan kekasih berdua duaan, tanpa segan silu..kes membunuh bayi, mencuri, merompak, mat rempit...bermacam2 kes yg timbul...tambahan lgi raye...timbl pulak kes main mercun..nk bergegar rumah dibuatnyer...aku terfikir lgi..mercun ni harganya bukan murah..sanggup mereka bergadai wang nk membeli mercun yg aku tidak thu ape faedahnya itu...tidak salah jika main kcil kcilan tpi ni dah berlebih lbihan...perlu jugalah kite considerkan jiran tetangga kita ea..hak jiran perlu dijaga..lgi bgus skiranya wang yg dilaburkan utk membeli mercun itu diinfaqkan kepada anak yatim ke, org2 susah ke, palestine ke..at least dapat juga kite melabur kat akhirat ...saham akhirat kita pasti akn bertambah..Btul tak?

jika dibandngkan dengan keadaan masyakat msia dgn saudara2 di palestine..mmg jauh bezanyakan...mereka sedang memperjuangkan ISLAM..mempertaruhkan nyawa, harta, anak2 mereka demi AGAMA ISLAM..namun ape yg berlaku di kalangan masyarakat kite????? sekadar mempertaruhkan nyawa dgn lumba haram, ketagihan dadah, ....sekiranya saudara Palestine meninggal membawa syahid, masyarakat kite??bgaimana kita mahu berhadapan dgn ALLAH? bagaimana??ape jawapan kite? skiranya kita ditakdirkan meninggal disebabkan kemalangan jalan raya tpi pd mase tu kite sedang menaiki kereta bersama boy fren or pakwe??Malu tak kita pd ALLAH??berbaloikah kita mati dalam keadaan itu??Nauzubillah

JIka kita sedar akan betapa indahnya janji janji ALLAH kepada insan yg bertakwa, adakah peristiwa di ats akan berlaku?? Lupakah kita akan janji2 kita pd ALLAH before kita dlahirkan?lupakah kita akn tujuan kita di Bumi ALLAH ini? apakah tgngjwb kita? Adakah kita diciptakan semata mata utk mengejar kemewahan dunia?tidakkah kita sedar umur kita yg kian bertambah ini melambangkan hari kematian semakin menghampiri? bilakah kali terakhir ita solat dgn penuh khusyuk? bila? bilakah kali terakhir kita bngun tahajjud dan merintih pd ALLAH?? ALLAH merindukan rintihan pnuh harap kita...jika kita msih seorg plajar; sekiranya kita snggup berhempas pulas study smpai jam 3 dan 4 pgi, tidak bolehkah kita peruntukkan masa utk bersama dgn Allah walau seketika...? jgnlah menjawabnya dgn tidak...sungguh rugi skiranya kita tidak merasa nikmat berduaan dgn ALLAH tatkala org ln sedang dbuai mimpi...subhanallah..

dalam sebuah hadith Qudsy:
" Barangsiapa yg mendekat padaKU sejengkal, maka Aku akan mendekatnya sehasta; Barangsiapa yg mendekat padaKU sehasta, maka AKU akan mendekat padanya sedepa; dan barangsiapa yg datang padaKU dengan berjalan , maka AKU (akn) mendatanginya dgn berlari2 kecil ..( HR . BUKHARI DAN MUSLIM)


Walaupun Ramadhan telah berakhir, ini tidak bermakna segala ibadah kite pn akan berakhir...ayohlah kite berusaha utk sentiasa top up amalan kita sepertimana kite sentiasa top up kredit fon kita..top up kredit fon memrlukan duit, tp top up amalan memerlukan mujahadah ..yg pastinya kita yg akan dibayar di akhirat nti..pesanan ini juga utk diri sendiri..:)

Sibukkanlah diri anda dgn pkara yg bermanfaat, shinggakan pada satu saat itu anda berasa sungguh indah skiranya hidup dpenuhi dgn cinta kepada Allah...sungguh indah...kebersaman kita dgn Allah menjadikan kita lbih tegar, tekun dan teguh di JalanNYA..tak mudah hanyut ditempuh badai...apabila kite tersedar yg kita sudah mula dibuai dengan keindahan kehidupan dunia, cpt cptlah kita beristighfar dan mhasabah diri blik...


wallahua'lam...maaf ea sekiranya nukilan di ats ini mnyebbkan ada pihak yg terasa secara lngsung atau tidak lansung...maaf ea kawan2 sahabat2 yg dirahmati ALLAH.. langsung .tidak terlintas pn nk mencederakan hati mane2 pihak...

-nukilan dri insan yg menginginkan Qalbun Salim (hati yg sihat)-

This entry was posted on 7:01 PM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment

Know your medicine

Detik yg kian Berlalu