"Sesungguhnya orang-orang yg beriman itu adalah mereka yg apabila disebut Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kpd mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka kerananya dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."(AlAnfaal: 2)

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jom ingat Asma Allah


Halwa Telinga

Sayup, sayu, hiba...menghantui diri...  

Posted by: aini-mawaddah



Bismillah...salam Ramadhan...

MENELITI maksud ayat 135-136 surah al-Imran, saya jadi sebak. Kalbu disimbah sayu persis kegelapan lama baharu bertemu jalur cahaya. Tanpa sedar, butir jernih membeng tubir mata. Tuhan tidak pernah jauh, tetapi diri yang sering alpa. Diuji dengan nikmat sementara, jiwa terbabas dibumbu nafsu yang tidak pernah kenal akan erti putus asa. Menjadi mulia di pandangan manusia tetapi terhina di sisi Yang Maha Kuasa. Pun begitu, lafaz syukur tekal meniti di bibir kerana masih diberi peluang untuk kembali kepada Dia yang menciptakan. Lantas, bicara kaku ini lahir dari lubuk hati yang paling dalam. Mengharapkan ia menjadi sebuah peringatan juga titik kesinambungan dalam merebut cinta hakiki. Buat diri dan mereka yang masih punya akal untuk menilai, punya hati untuk mengerti, dan punya keinginan untuk berubah. Andai bicara ini bisa menjentik nurani, kembali dan berlumbalah dalam mengejar redha Ilahi.

Perbualan singkat senja tadi bersama seorang sahabat masih gelandangan di kotak fikir. Manusia bagaimana sebenarnya saya? Bagaimana akhirnya kehidupan yang dipinjamkan ini terhadap diri?

1. Beriman di permulaan dan ketika hidup, tetapi tidak beriman di hujung usia.

2. Tidak beriman di permulaan dan ketika hidup, namun beriman di hujung usia.

3. Beriman di permulaan dan ketika hidup, tetapi masih tetap beriman di hujung usia.

4. Tidak beriman ketika hidup, tetap juga tidak beriman di hujung usia.


Empat golongan ini terus mengasak kotak fikir. Alangkah bertuahnya jika diri tergolong dalam golongan yang ketiga atau mungkin masih boleh dikatakan beruntung jika berada dalam golongan yang kedua. Tetapi, alangkah ruginya jika tergolong dalam golongan pertama dan keempat, nau'zubillah. Kalam sahabat tadi cukup membuatkan saya tercenung setagal. Kita mahukan itu dan ini daripada Tuhan pencipta manusia. Kita sering mahukan yang terbaik ditakdirkan untuk diri. Tetapi tidak pernah sempurna atau berusaha untuk memberi yang terbaik dalam melunas amanah dan mempersembahkan kepada Pencipta. Kita tahu tuntutan amal makruf nahi munkar itu harus dan wajib ditunaikan. Tetapi tidak menjadikan ia sebagai pegangan. Hanya mengambil separuh-separuh untuk kepentingan peribadi atau sebagai rukhsah ketika susah. Tetapi tidak ihtimam ketika tidak punya keperluan dan dilimpahi kesenangan. Betapa kita tidak pernah berlaku adil pada Allah swt. Malah, terkadang menyalahkan takdir atas kesulitan atau musibah yang menimpa diri yang sebenarnya berpunca dari kesilapan kita sendiri. Saya tidak menunding jari pada sesiapa, tetapi tujahan itu ingin dan mahu dikembalikan pada diri sendiri sebagai satu koreksi. Moga Tuhan masih sudi mendengar penyesalan diri atas dosa-dosa yang dirasakan masih membelenggu.

Berbalik pada ayat al-Quran tersebut, saya sebetulnya tertanya-tanya adakah diri layak dikategorikan sebagai manusia yang disebut-sebut di dalamnya atau sebaliknya. Mengharungi titian pengalaman seminggu dua ini, saya mengakui sering tersalah dalam bertingkah. Meletakkan nafsu dan keinginan di tempat teratas. Biarpun ada ketikanya saya sedar ianya adalah salah. Saya kadangkala bertindak mendahulukan emosi berbanding ilmu yang dicarigali. Saya jadi manusia yang lupa pada tujuan asal penciptaan manusia. Benarlah, dunia itu dipenuhi hamparan permadani indah dan selesa bagi yang mencarinya. Namun duri, onak dan ranjau bagi yang memusuhinya. Allah campakkan satu nikmat dari syurga di dunia sudah cukup membuatkan kita hanyut jika bahtera iman sering terumbang-ambing.

Kalimah lembut yang dibisikkan ke telinga persis menusuk ke tangkai hati dan pembuluh darah. Cinta manusia kita kejar, namun redha Allah diabaikan. Tambah menyedihkan, ada ketikanya saat nafsu merajai, kita seolah tidak mengetahui bahawa akan ada satu hari yang dinamakan perhitungan. Bukankan mempercayai akan adanya hari kebangkitan dan perhitungan itu merupakan suatu yang wajib? Malah ulamak mengatakan, barangsiapa yang menginkarinya adalah kafir. Munafikkah kita tatkala lantang melaungkan daulah Islam sedang akhlak dan tatasusila jauh melayang? Kita ghairah menuduh dan mencerca orang itu zalim, orang ini zalim, sedang sebenarnya kitalah yang bersembunyi di bawah topeng kezaliman tersebut. Mengakulah... kitalah munafik, kitalah hipokrit. Usah berangan-angan meruntuh gunung, kalau mengaduh terlanggar batu. Usah berhajat menjadi tembok, jika diri selembik lumpur. Maaf, barangkali bicara saya agak keras dan mungkin akan melukai mana-mana pihak. Saya marahkan diri sendiri. Sayalah penzalim tersebut, sayalah munafik tersebut dan sayalah hipokrit tersebut.

Saat firman itu diulang-ulang, baharu dirasakan bahawa betapa sebenarnya diri disayangi. Acap kali saya tersasar dan tergelincir daripada landasan perjuangan, namun secepat itu juga Dia hadirkan sesuatu mengingatkan. Namun barangkali kalimah an-nas (manusia) mempunyai makna yang hampir dengan perkataan naasin ( (ناسmembawa maksud pelupa seringkali membuatkan kita menjadi lupa.

This entry was posted on 2:21 PM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment

Know your medicine

Detik yg kian Berlalu