"Sesungguhnya orang-orang yg beriman itu adalah mereka yg apabila disebut Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kpd mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka kerananya dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."(AlAnfaal: 2)

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jom ingat Asma Allah


Halwa Telinga

Futurkah kita?  

Posted by: aini-mawaddah


Cuba kita renungkan beberapa situasi di bawah :

1) Seorang sahabat mengirim mesej mengajak kita ke suatu ceramah agama atau penyampaian tazkirah, namun kita tidak mengendahkannya kerana malas ataupun dirasakan tidak penting. peliknya, kita lebih suka hadiri gathering ataupun perjumpaan yang duduk sembang-sembang,ketawa-ketawa. Lebih-lebih lagi bila berikhtilat lelaki dan perempuan.

2) Kita diajak untuk bersama-sama qiamullail berjemaah di masjid. Namun kita berasa teramat berat dan memilih untuk bersedap-sedap di atas katil.

3) Kita diajak untuk menyertai usrah dan kita beralasan dengan banyak komitmen lain seperti study atau ‘bisnes’ yang konon menguntungkan kita.

4) Seorang sahabat mengajak kita berpuasa esok namun kita beralasan nanti sakit perut dan susah hendak study. Tetapi sebenarnya, hati ini terlalu taksub hendak makan.

5) Jika dahulu kitalah yang mengimarahkan surau dan masjid, tetapi sekarang hendak berdiri dalam satu saf untuk berjemaah sudah terasa liat untuk melakukannya. Apatahlagi suka-suka pula solat dihujung-hujung waktu kerana dapat terus tunggu waktu solat yang seterusnya

6) Jika dahulu dalam sehari kita rajin membaca al-qur’an, paling kurang satu muka. Namun lama-lama kita sudah asyik dengan buku-buku sampingan, komik dan main games, itukan lebih menyeronokkan kita daripada menghadap al-qur’an.

7) Apabila orang menasihati kita atau bercakap sikit tentang bab agama, kita sudah berasa mual dan tidak enak. Kononnya tidak mahu jadi jumud sangat, biar Nampak selamba asalkan perkara yang wajib dalam agama kita masih buat. Sudah yakinkah dengan hanya amalan wajib kita dapat masuk syurga Allah?

8) Kehidupan kita semakin tidak terurus dan menjadi lagha. Terlalu banyak ketawa dan senda gurau yang berlebihan . jarang sekali kita mengeluarkan kata-kata yang bermanfaat.

9) apabila kita dirisik cinta si dia, kita mula menjadi lemah kerana melayan si dia. Tidak kiralah mesej mahupun telefon. Hingga nikmat ukhuwah dengan sahabat sendiri terasa pahit tetapi ukwah dengan si dia kita labelkan inilah ukhwah fillah. Cinta islamik ini saudara.

10) Kita sudah mula berasa malas dan tidak serius dalam pelajaran. Tutorial dan assignment sering diambil remeh dan hati terasa berat untuk mengulangkaji pelajaran. Kemudian,sudah mula berfikir bagaimana dapat ponteng kelas.

KEMBALILAH SAHABAT..

Kita bukanlah malaikat yang sentiasa tetap level imannya. Saya juga pernah goyah dengan ujian-ujian dunia. Namun, jika kita terus memilih untuk terus futur dan tidak mahu berubah, tiada siapa yang dapat membantu diri kita lagi.

saya percaya, antara kita ada yang mula bersa insaf dan ingin kembali kepada jalan tarbiyyah. Namun, kita masih gagal kerana hati mula mengeras. Cahaya iman sudah tidak lut untuk menembusi hati. Ada penawarnya sahabat! Korbanlah! Korbanlah! Korbanlah segala kehendak hati yang banyaknya dihasut syaitan. Ambillah suatu waktu yang hening, sujudlah dan dakaplah Al-Qur’an ke dada dan bacalah Al-Qur’an dengan namaNya. Sesungguhnya

“selangkah kita mendekati Allah, seribu langkah Allah mendekati kita”
Marilah kita mula melangkah kepadaNya!

Maafkanlah mereka...  

Posted by: aini-mawaddah

Bismillah walhamdulillah..di keheningan pagi ini, setelah dibaca kisah perang tabuk n buku fiqih dakwah yg berbaki 30 helai lagi ini,tangan ini tiba2 merangkul sebuah buku yg tersergam indah di atas rakku.ika sebelum ini , azamku ingin habiskn buku fiqih dakwah, hari ini mataku terpaut pada buku karya Amru khalid ini..Dengan namaMU aku hidup....buku ini masih gagal ku khatamkan lgi...helaiannya ku buka dan mataku tertumpu pada satu cerita yg kdg2 boleh menitiskan air mata...terlintas pula ingin di share di blog kesayangan ini..hmm...

pernah tak diri kita ini marahkan seseorg? marah yg teramat? hinggakan kalau bleh nk trus putuskan hubungan yg terjalin...apabila seseorg tu wat salah kat kita , kite terus memarahi dia..yg paling teruk kalau kita maki dia..pernah tak situasi ini berlaku?...dan yg paling serius lagi, sejak peristiwa tu berlaku spai skarang kita tak maafkan dia malah tak bertegur sapa ngan dia....kalau pernah jom kita hayati kisah ini....

Nabi S.A.W bersabda, Akan ada dua orang lelaki dari umatku yg bersimpuh di bawah singgahsana Allah S.W.T ( Arsy) kelak di hari kiamat. Salah sorang dari mereka berkata , " Ya Tuhan, ambilkan hakku darinya , sebagai balasan atas kesewenangannya terhadap diriku!"

Alla S.W.T berfirman kepada lelaki yg berbuat sewenang wenang , " Berikan sesuatu sebagai balasan kesewenanganmu terhadapnya!"

" Bagaimana caranya , wahai Tuhan?", tanya si zalim

Tuhan berfirman , " Berikan padanya sebagian dari amal baikmu!"

Lelaki zalim berkata , " Wahai Tuhan , jika demikian, maka habislah kebaikanku."

Alah SWT berfirman kepada lelaki yg dizalimi , " Jika itu yg engkau kehendaki, maka habislah kebaikannya."

Lelaki yg dizalimi berkata " Wahai Tuhan, ambillah sebagian dosaku dan jadikan dosa itu sebagai tanggungannya!"

Allah SWT berfirman ," Tidakkah engkau menghendaki sesuatu yg lebih baik dari itu?"

"Apakah gerangan yg lebih baik itu, wahai Tuhan?" tanya lelaki yg dizalimi

Allah SWT berfirman, " Lihatlah istana itu!"

maka ia melihat sebuah istana indah nan megah di surga yg belum pernah ia lihat sebelumnya.

Lelaki itu bertanya ," Wahai Tuhan, istana siapakah itu? Istana Nabikah ata istana Syuhada' manakah ?"

Allah SWT berfirman, " Istana itu milik siapa saja yg sanggup membayar ."

Lelaki itu bertanya kembali ," Wahai Tuhan , siapakah kiranya yg sanggup menghargai istana itu?"

Allah SWT berfirman , " Engkau akan memilikinya."

" Bagaimana wahai Tuhan ?", ia bertanya

Allah SWT berfirman , " Dengan maaf yg engkau berikan kepada saudaramu yg berbuat sewenang wenang terhadapmu!"

Serta merta lelaki tu mengatakan , " Aku memaafkannya Ya Tuhan, aku memaafkannya!"

Allah SWT berfirman, " Genggamlah tangan saudaramu itu dan masuklah kalian ke syurga!"

Subhanallah....sahabat2...begitu sekali Allah mecinta maaf di kalangan para hambaNYA..Namn kita? terlalu sukar utk meminta maaf apatah lagi memberi maaf...btul kn...jadikanlah kisah tadi sebagai iktibar n sumber motivasi utk kita..Jika bgitu tinggi kurniaan Allah pada hambaNYA yg memberi kemaafan, adakah kita sudah sudi memaafkan semua org? Apakah anda akan memaafkan org yg telah mnyakiti hati anda?

YA ALLAH.. sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, Engkau mencintai maaf , maka ampunilah kami!"

Katakanlah pada Allah SWT, " Ya Tuhan , aku bersaksi bahawa sesungguhnya Engkau Maha Pemurah, Engkau Maha Agung dan Engkau Maha Pemaaf. Aku adalah hamba-MU yg lemah , tetapi aku telah memaafkan org , maka maafkanlah hamba-MU yg fakir ini"!

Berbahagialah yang Syahid  

Posted by: aini-mawaddah

ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتا بل أحياء عند ربهم يرزقون .

Maksudnya : Janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, sedangkan mereka itu tetap hidup di sisi Tuhan mereka dengan diberi rezeki.

(Ali Imran : 169-170)

.

Sungguh berbahagia yang syahid,

Martabatnya sungguh mulia,

Matinya sungguh bermakna,

Imannya sungguh luar biasa…

Jangan disangaka mereka mati;

Namun mereka tetap hidup,

Hidup bersama semangat dan teladannya,

Yang disusul jundullah lainnya,

Semangat Jundullah akan terus membakar citanya ,

Sehingga syahid menjelma..

Syahid....

Hanya mereka yang terpilih meraihnya,

Hanya mereka yang berkorban perolehnya,

Hanya mereka yang ikhlas bersamanya,

Semoga kita jua kan bersama dengannya... ......



Know your medicine

Detik yg kian Berlalu