"Sesungguhnya orang-orang yg beriman itu adalah mereka yg apabila disebut Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kpd mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka kerananya dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."(AlAnfaal: 2)

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jom ingat Asma Allah


Halwa Telinga

Kurniaan dan anugerahMU yg tak terhingga  

Posted by: aini-mawaddah

  • A man reached 70 years of age and was affected by a disease which made him unable to urinate. The doctors told him that he needs an operation to cure the disease. He agreed to do the operation as the problem was giving him severe pain for days. When the operation was completed the doctor gave him a bill which covered all the costs. After looking at the bill, the man started crying. Upon seeing this, the doctor said, “If the cost is too high then we could make some other arrangements for you.” The old man replied, “I am not crying because of the money but I am crying because Allah (SWT) let me urinate for 70 years and HE never sent me a bill!” SubhanAllah!

  • cuba kite renung balik...betapa besarnya kurniaan da anugerah Allah pd diri kita. Refleks balikpd diri, berapa kalikah kita pernah bersyukur pd Allah di ats segala kurniannya..Pelbagai nikmat yg telah kita rasai semenjak kita dilahirkan di dunia ini...adakah ibadah kita setimpal dgn kurniaan Allah? Adakah segala pancaindera kita yg dianugerahi Allah ini kita gunekan dengan sebaiknya..Khasnya hati kita..hati yg merupakan raja segala pancaindera yg merupakan rakyat rakyatnya..jika dianalogikan pd sebuah negara , jika rajanya baik maka baiklah rakyat2nya..begitu juga dgn hati..jika bersih dan baiknya hati, maka baiklah segala anggota pancainderanya..

  • Adakah hati kita dijaga dgn sepenuhnya??Jika dalam dunia perubatan, if there is any liver problem, ade treatment dia kan..either operate or by taking medication...but if hati kite semakin hari semakin gelap, dipenuhi tompok2 dosa...apakah penawarnya??jawapannya adalah dengan menjahit kembali iman kita...kite renung n muhasabah blik..penawarnya adalah taubat kepada Allah..bersihkan hati yg kian menggelap lantaran dosa. yg menggunung..

    Sahabat2, dengan segala kurniaan dan nikmat Allah ini, kite gunakanlah dengan sebaiknya..Janganlah dengan anugerahNYA ini kita gunakan untuk melakukan maksiat, dosa2 yg kian menjauhkan kita dri Allah..bukan ini tujuan Allah menganugerahkan kita nikmat2 ini..ingatlah kita adalah KHALIFAH di bumi Allah ini..Khalifah..begitu besar peranan kita...Marilah kita same2 mengislahkan diri n berusaha mengembalikan keagungan ISLAM yg tercinta..Zaman di mana ISLAM mencapai kegemilangannya...

    Iman yg goyah perlu direnovate!!  

    Posted by: aini-mawaddah



    Bismillah walhamdulillah..
    setelah beberapa hari raye, barulah sempat diri ini menjengah di sini sekejap..trima kasih yg tak terhingga kepada kak wani dan sarah yg sudi singgah ke teratak ini..hehe..syukran jazilan...rindu juga kat k.wani n sarah..rindu sgt2...:)...

    beberapa hari yg lepas, sempat abah membawa kami sekeluarga menziarahi pusara adikku, mak cik dan pak cik di kampung...sudah agak lama kami sekeluarga tidak menziarahi pusara mereka ..alhamdulillah sekali lgi di hari lebaran sempat kami menziarahi pusara mereka..

    Tidak dpt dinafikan, perasaan sebak masih tidak hilang apabila mengenangkan pemergian mereka..namun setiap yg bernyawa pasti akan kembali ..Pergi tak kan kembali...begitu juga diriku? terlintas sekejap di fikiran...jika skang ni Allah menarik nyawaku, adakah aku sudah betul2 bersedia untuk bertemu denganNYA..Jawapan aku ...tidak..tidak..tidak..masih bnyk lgi dosaku Ya Allah..masih sdikit amalanku...diriku bgitu kerdil...kdg2 diri ini terasa cemburu kpd insan yg kuat beribadat pd Allah,,hati mereka tidak putus2 mangalunkan zikrullah...pergantungan mereka hanyalah pd Allah..

    semasa di pusara mereka, adikku yg bongsu sempat berceloteh.."mama, best la amir ( adikku yg meninggal mase umurnya tak sampai 2 bulan) boleh masuk syurga..mama juz tersenyum pada masa itu..aku yg berada di sebelah mama trut tersenyum dan menjawab pada adikku" hmm..tu la best kn...adik kalau nk msuk syurga knalah solat..jgn ponteng solat..kna baca quran...puasa.."adikku tersipu malu..inilah kelaziman diriku utk mengngatkan adikku yg masih bersekolah di tahun 4..kewajipan aku sbg kakak...

    Berbalik pula cerita tadi, ak sbnrnya tertarik dgn kate2 adikku..walaupun usianya baru mencecah 10 thun, tpi dia sudah mempunyai cita2 untuk msuk syurga...bagus kn??adakah dia thu keadaan syurga??subhanallah...

    jika dilihat pula keadaan masyarakat skarang, aku tertanya tanya adakah mereka pernah mengiimpikan syurga? pernahkah mereka terfikir tentang cinta Allah? jika mereka pernah mengiimpikannnya adakah begininya keadaan masyarakat kite skang? BGINIKAH?

    Hati kini semakin remuk apabila melihat pasangan kekasih berdua duaan, tanpa segan silu..kes membunuh bayi, mencuri, merompak, mat rempit...bermacam2 kes yg timbul...tambahan lgi raye...timbl pulak kes main mercun..nk bergegar rumah dibuatnyer...aku terfikir lgi..mercun ni harganya bukan murah..sanggup mereka bergadai wang nk membeli mercun yg aku tidak thu ape faedahnya itu...tidak salah jika main kcil kcilan tpi ni dah berlebih lbihan...perlu jugalah kite considerkan jiran tetangga kita ea..hak jiran perlu dijaga..lgi bgus skiranya wang yg dilaburkan utk membeli mercun itu diinfaqkan kepada anak yatim ke, org2 susah ke, palestine ke..at least dapat juga kite melabur kat akhirat ...saham akhirat kita pasti akn bertambah..Btul tak?

    jika dibandngkan dengan keadaan masyakat msia dgn saudara2 di palestine..mmg jauh bezanyakan...mereka sedang memperjuangkan ISLAM..mempertaruhkan nyawa, harta, anak2 mereka demi AGAMA ISLAM..namun ape yg berlaku di kalangan masyarakat kite????? sekadar mempertaruhkan nyawa dgn lumba haram, ketagihan dadah, ....sekiranya saudara Palestine meninggal membawa syahid, masyarakat kite??bgaimana kita mahu berhadapan dgn ALLAH? bagaimana??ape jawapan kite? skiranya kita ditakdirkan meninggal disebabkan kemalangan jalan raya tpi pd mase tu kite sedang menaiki kereta bersama boy fren or pakwe??Malu tak kita pd ALLAH??berbaloikah kita mati dalam keadaan itu??Nauzubillah

    JIka kita sedar akan betapa indahnya janji janji ALLAH kepada insan yg bertakwa, adakah peristiwa di ats akan berlaku?? Lupakah kita akan janji2 kita pd ALLAH before kita dlahirkan?lupakah kita akn tujuan kita di Bumi ALLAH ini? apakah tgngjwb kita? Adakah kita diciptakan semata mata utk mengejar kemewahan dunia?tidakkah kita sedar umur kita yg kian bertambah ini melambangkan hari kematian semakin menghampiri? bilakah kali terakhir ita solat dgn penuh khusyuk? bila? bilakah kali terakhir kita bngun tahajjud dan merintih pd ALLAH?? ALLAH merindukan rintihan pnuh harap kita...jika kita msih seorg plajar; sekiranya kita snggup berhempas pulas study smpai jam 3 dan 4 pgi, tidak bolehkah kita peruntukkan masa utk bersama dgn Allah walau seketika...? jgnlah menjawabnya dgn tidak...sungguh rugi skiranya kita tidak merasa nikmat berduaan dgn ALLAH tatkala org ln sedang dbuai mimpi...subhanallah..

    dalam sebuah hadith Qudsy:
    " Barangsiapa yg mendekat padaKU sejengkal, maka Aku akan mendekatnya sehasta; Barangsiapa yg mendekat padaKU sehasta, maka AKU akan mendekat padanya sedepa; dan barangsiapa yg datang padaKU dengan berjalan , maka AKU (akn) mendatanginya dgn berlari2 kecil ..( HR . BUKHARI DAN MUSLIM)


    Walaupun Ramadhan telah berakhir, ini tidak bermakna segala ibadah kite pn akan berakhir...ayohlah kite berusaha utk sentiasa top up amalan kita sepertimana kite sentiasa top up kredit fon kita..top up kredit fon memrlukan duit, tp top up amalan memerlukan mujahadah ..yg pastinya kita yg akan dibayar di akhirat nti..pesanan ini juga utk diri sendiri..:)

    Sibukkanlah diri anda dgn pkara yg bermanfaat, shinggakan pada satu saat itu anda berasa sungguh indah skiranya hidup dpenuhi dgn cinta kepada Allah...sungguh indah...kebersaman kita dgn Allah menjadikan kita lbih tegar, tekun dan teguh di JalanNYA..tak mudah hanyut ditempuh badai...apabila kite tersedar yg kita sudah mula dibuai dengan keindahan kehidupan dunia, cpt cptlah kita beristighfar dan mhasabah diri blik...


    wallahua'lam...maaf ea sekiranya nukilan di ats ini mnyebbkan ada pihak yg terasa secara lngsung atau tidak lansung...maaf ea kawan2 sahabat2 yg dirahmati ALLAH.. langsung .tidak terlintas pn nk mencederakan hati mane2 pihak...

    -nukilan dri insan yg menginginkan Qalbun Salim (hati yg sihat)-

    Aku pasti merinduimu....  

    Posted by: aini-mawaddah

    Tatkala org lain bgitu gembra ingin menyambut satu Syawal, hatiku berbaur dgn pnuh kehibaan...mengenangkan kembali bgaimana berlalu Ramadhan ku kali ini...adakah still same dgn thun2 yg lpas??msih tiade perubahan? entahlah..ku tidak thu merungkai persoalan ini..

    puisi ini kutujukan kepada Ramadhan,
    semoga Ramadhan kali ini lbih bermakna dri yg sbelumnya,
    wlaupn teramatlah pahit getir sepanjang madrasah ini,
    kemanisan Ramadhan bgitu meninggalkan kesan di hati...


    Seperti bru smalam kau hadir,
    terasa terlalu singkat mase berlalu,
    wlaupn hanya sebulan,
    tapi dirimu berjaya,
    memateri hatiku dgn padu,
    dgn jnji2 manismu,
    yg ternyata pasti dkotai,

    Namun,kini,stiap yg dtg pasti kn brlalu pergi,
    dan blum hlang pun rnduku,
    blum pun puas kau kulayani,mesrai,
    kau ingn mlabuhkn tiraimu,
    kau ingn pergi,sungguh ku akui hati ini bgtu lara,seakn ku ingn pergi bsama

    Siapakan yg akn mengerti khibaan ini,
    sayu ,hiba,tidak aku ingn lpaskanmu,
    bmbng adakah aku masih bpeluang brsua dgn mu lg,
    utk btemu dan bmesra dgn mu lg,

    Hati ini pnuh kgusaran,
    apakah aku msh akn seprti diriku di saat kau bersama denganku,
    sunggh indah saat itu,
    atau khdirnmu ini hanya adlh sia2 utkku,..(nauzubillah)


    Dgn linangn air mata,
    aku mengiringi pmergianmu dgn doa dan hrapan,
    agar kta bersua lg ..
    jika diizinkan Allah, kita pasti kte btmu lg..

    slamat jalan Ya ramadhan...
    Aku pasti merinduimu..
    semoga kedatangan dan pemergianmu mberi impak positif dalam hidupku

    Kpd sahabat2 yg mengenali diri ini, di kesempatan ini kuhulurkan 10 jari memohon kemaafan dri antunna semua...sungguh diri ini bgitu bnyk kelemahan...
    Salam eid Mubarak...semoga perjuangan kite tak bhenti di sini...walaupun Ramadhan berlalu meninggalkan kita, semoga madrasah Ramadhan yg berlalu itu, berjaya mendidik hati kita utk lbih akrab dan mendekati Yang Maha Esa...

    Ayuh...tekadkan hati...kuatkan azam....kudambakan redhaMU....

    Nukilan hati nurani: jam 12.25 a.m..29 Ramadhan..

    ayuh..bangkitlah!!!!  

    Posted by: aini-mawaddah

    Bingkai Kehidupan
    Album : Bangkitlah Negeriku
    Munsyid : Shoutul Harokah
    http://liriknasyid.com


    Mengarungi samudra kehidupan
    Kita ibarat pada pengembara
    Hidup ini adalah perjuangan
    Tiada masa tuk berpangku tangan

    Setiap tetes peluh dan darah
    Tak akan sirna ditelan masa
    Segores luka dijalan Allah
    Kan menjadi saksi pengorbanan

    Allah ghayatuna
    Ar-Rasul Qudwatuna
    Al-Quran dusturuna
    Al-Jihadu sablluna
    Al-Mautu fi sabilillah asma amanina

    Allah adalah tujuan kami
    Al-Quran Pedoman hidup kami
    Jihad adalah jalan juang kami
    Mati di jalan Allah adalah
    cita-cita kami tertinggi

    Sanah helwah ya ukht sarah..  

    Posted by: aini-mawaddah

    salam...entry kali ini khas ditujukan buat ukhti sarah...wlaupn agak terlewat tpi haraplah beliau membaca entry kali ini yg sengaja dipost kat cni...ukhti sarah, sanah helwah...slamat ari lahir...semoga dgn usia yg kian bertambah ini lbih mndekatkan kite kpd Khaliq....diri ini bgitu mnyayangi ukhti..tak dpt terungkap dgn kate2...ukhuwah yg dijalin terase bgitu kukuh..diri ini mngakui sepanjang kite bersahabat, teramatlah bnyk kekhilafan yg berpnca dri diri yg lemah ini namun alhamdulillah tautan hati kite di jalan ini semakin kuat..tak hanyut ditempuh badai....skali lagi diri ini memohon maaf sekiranya pernah mengguriskan hati..maaf bnyk2 ea...rindu pulak kat akhawat2....rindu sgt2...ingin pergi program same2;;:)...

    p/s: sarah, sbnarnya ingtkan nk bgi hadiah buku hadith Imam Nawawi tu kat sarah, tpi sarah pula da beli dah...hehe...so kna brainstorm la nk beli bku yg sarah suke...hehe..

    hayatilah solatmu...abdikanlah dirimu untuk Khaliqmu  

    Posted by: aini-mawaddah

    Surah AL-Fatihah

    Ya Allah, Wahai Tuhan yang memiliki diriku
    Ini aku datang mempersembahkan pujian dan pujaan yang sebesar-besarnya terhadap-Mu karena telah menciptakan alam sebagai simbol cinta kepada aku dan hamba-hamba kesayanganMu
    Sungguh dapat aku saksikan ya Allah betapa amat Pemurah, Penyayang dan Maha Pengasihnya Engkau pada diriku dan orang-orang lain.
    Belaian-Mu kepadaku jauh lebih hebat dari belaian seorang ibu tika sedang menyusukan bayinya.
    Bahkan Engkau Ya Allah, yang mencintai hamba-hamba kesayanganMu telah mempersiapkan mahligai-mahligai Syurga yang maha nikmatnya sebagai tempat kembali kami untuk bertemuMu
    Di sana, di negara Akhirat, kampung asal-usulku, Allah sedang menanti…..bidadari dan malaikat melambai-lambai mengharap agar manusia tidak lupa hari pulang.
    Di sana Dialah Tuhan, Raja yang memerintah dengan sangat adil dan penuh kasih sayang.
    Oh Tuhan! kalau begitulah ertinya Tuhan itu kepada hidupku, bagaimanakah sepatutnya aku berkelakuan?
    Ya, ini kubisikkan kata-kata yang tidak pernah kuungkapkan pada sesiapa selain-Mu.
    Bahawa sesungguhnya hanya padaMu aku serahkan seluruh ketaatan dan kecintaan.
    Juga hanya pada-Mu dan tidak pada yang lain, aku mengadu hal diriku.
    Tuhan… hanya padaMu aku menyembah, hanya pada-Mu aku yang maha hina ini meminta-minta….
    Lihatlah permintaan yang pertama yang Dikau sendiri ajarkan supaya aku meminta-minta padaMu
    iaitu memohon sebuah hadiah paling besar yang hanya layak untuk para rasul, nabi-nabi dan para wali, iaitu Siratul Mustaqim atau jalan yang lurus.

    Yakni sebuah laluan yang sulit, sukar, sempit tapi di hujungnya ialah Syurga yang abadi.
    Ia amat tersembunyi dari pandangan musuh-musuh Tuhan atau orang-orang yang Tuhan benci.
    “Ya Allah, tunjuki daku jalan kepada-Mu, lindungiku dari orang-orang yang Kau benci dan orang-orang yang sesat.
    Perkenankanlah, ya Allah…
    Namun aku tetap malu kerana Engkau masih sudi menerimaku dan memberi kekuatan kepadaku utk menghadapMu.

    RUKU’

    Ruku’ ini ialah kerelaanku terhadap apa sahaja perintah dan laranganMu…
    Hatiku mengembara bersama-Mu…
    Dengan dipenuhi rasa2 cinta, rindu, kasih sayang dan segala macam harapan-harapan.
    Engkau membuatkan aku tenggelam dalam cinta-Mu yang agung.
    Engkau buatkan air mataku mengalir melimpah-limpah bersama rasa terharu dan sangat terhutang budi.
    Masakan aku masih terus berkeras hati lagi sedangkan Engkau Maha Suci dari bersifat zalim

    Lagipun Engkau Maha Besar, Maha Tinggi dengan segala-gala Kebesaran, Ketinggian dan Kepujiannya.
    Engkau Maha Besar, Maha Tinggi dengan segala-gala Kebesaran, Ketinggian dan Kepujiannya.

    Engkau Maha Besar, Maha Tinggi dengan segala-gala Kebesaran, Ketinggian dan Kepujiannya.

    Cukuplah keyakinan pada-Mu ini untuk membuang segala sifat kesombonganku dan keegoanku terhadap segala perintahMu


    SUJUD/DUDUK DIANTARA DUA SUJUD

    Aku amat takjub dengan-Mu ketika sujudku.
    Rupa2 nya aku mempunyai Tuhan yang sangat memerintahkan agar aku serahkan segala urusan hidupku hanya pada-Nya dan tidak pada yang lain.
    Diriku umpama setitis habuk yang tersangatlah hinanya dan tiada berguna apa2
    Segala kepujian-pujian yang selayaknya di dunia dan akhirat untukMu yang Maha Tinggi
    Di pemisahan antara dua sujud pula adalah saat paling indah..
    Kau senaraikan seluruh keperluan-keperluan harian yang amat aku perlukan untuk meneruskan hidup dan menyuruh aku memintanya berulang-ulang kepada-Mu.

    Lalu aku membisikkan begini :

    “Ya Tuhan, ampunilah dosa-dosaku, kasihanilah diriku, tampungkanlah kekurangan-kekurangan diriku, angkatkanlah darjat diriku, rezekikanlah aku, hidayahkanlah hatiku, sihatkanlah jasadku dan akhirnya maafkanlah sahaja hamba-Mu ini.”

    Ya Allah, agungnya cinta dari-Mu.
    Kerana bukan sahaja mengajarkan permintaan untuk dimohon kepada-Mu, bahkan yang tidak kupinta pun mencurah-curah nikmat yang dikurniakan.

    Hati mana yang tidak hancur oleh cinta yang sebesar ini?
    Mata mana yang tidak mengalirkan air mata bila mendapat perhatian dan kasih sayang dari Sang Pencipta.?

    Ini aku sungkurkan diri kepadaMu, menyerah seluruh taat setia pada-Mu.
    Bawalah hati ini untuk sentiasa mengingati KebesaranMu.


    TAHIYAT

    Bakal berakhirnya pertemuan ini Tuhanku, setelah kusembahkan seluruh salam-salam keberkatan dan doa-doa yang Engkau ajarkan, lalu Kau kenalkan aku pada kekasih-Mu, Rasulullah SAW.
    Yang kerananyalah maka aku sampai terbawa ke sini, ke sisi-Mu.
    Dapatlah aku mengucapkan salam pada manusia yang paling berjasa itu.
    Bahkan terasa ada jawapan salam dari baginda.

    Kau Tuhan… mengajarkan aku mengagih-agihkan cinta pada para kekasih-Mu yakni dengan Kau bisikkan begini :

    “Wahai hamba-Ku, tidak cukup kalau kau hanya mempunyai Aku.
    Bersama kita ada saudara-saudaramu sehati sejiwa.
    Mereka juga buah-buah hati-Ku.
    Mereka sangat berusaha agar manusia merasakan cinta Tuhan.
    Kita tidak terhubung pun kalau tidak hasil perjuangan mereka.
    Kalau begitu doakanlah mereka.
    Yakni sesudah engkau mendoakan dirimu
    ‘ Assalamualaina wa ala ‘badillahis solihin’

    -Sepanjang mikraj ini dapat benar-benar menyaksikan kebenaran-Mu.”

    Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah
    Aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad SAW Pesuruh Allah

    Ku mohon pada-Mu, selamat sejahterakanlah Sayidina Nabi Muhammad SAW dan keluarganya sepertimana dilakukan kepada bapaku Nabi Ibrahim dan keluarganya.
    Ku pinta lagi Tuhan, berkatilah kekasih Junjungan Sayidina Muhammad dan keluarganya sepertimana diberkatinya Nabi Ibrahim serta isteri-isteri mereka dan anak-anak semuanya.

    Sungguh wahai Tuhan, mikraj ini memperlihatkan padaku bahawa di atas ciptaan alam ini seluruhnya, hanya Tuhanlah yang layak untuk dikatakan Maha Terpuji lagi Maha Mulia.

    Maka dengan itu aku kembalilah ke dunia semula, bertemu dengan sekalian hamba2 keluarga kesayanganku, adik-beradikku, saudara-maraku di kalangan manusia, malaikat, roh-roh muqaddasah, jin-jin, Muslim dan lain-lainnya dengan doa dan salam

    9 september 2009  

    Posted by: aini-mawaddah

    Bismillah walhamdulillah...segala puji bgi Allah yg mmberi kesempatan utk terus mneruskan sisa hidup ini di bulan ramadhan...pejam celik pejam celik dah nk msuk 10 malam terakhir dah...skejap saje rasenya bulan barokah ini berlalu..tambahan lgi skarang musim exam....bmula 1 hb hari itu sampailah hari ini 9 september Ramadhan ini dihiasi dgn mgu exam..bgitu bsar rasenya cbaran ...alhamdulillah, akhirnya diri ini berjaya juga menghandlekan mase..cuma satu je kekurangan...disebabkan mgu exam halaqah bersama adik adik first year terpakase dtunda..perasaan bersalah menerjah diri tpi tak mampu dielakkan..maka terpaksa;ah dganti utk mgu hdapan..hehe....tepat jam 11.20 pg hri ini, berakhirlah paper utk mid sem kami.. to be continued lpas raye...insyaAllah...

    BUKTI CINTA SEJATI>>>>


    Rasulullah SAW pernah bersabda yang artinya :“Bukti cinta sejati itu ada tiga, yaitu :
    1. memilih kalam kekasihnya (Al-Qur’an) daripada kalam lain-Nya (hasil produk manusia)
    2. memilih bergaul dengan kekasih-Nya daripada bergaul dengan yang lain;
    3. memilih keridhaan kekasih-Nya daripada keridhaan yang lain.”

    Demikian ini karena orang yang mencintai sesuatu itu, ia menjadi hambanya.

    Yahya bin Mu’adz sehubungan dengan pengertian ini telah mengatakan :
    “Setitik benih cinta kepada Allah lebih aku sukai daripada pahala mengerjakan ibadah tujuh puluh tahun.”________________

    dari nashaihul ‘ibad (nasihat-nasihan untuk para hamba) oleh Imam Nawawi

    Know your medicine

    Detik yg kian Berlalu